Een werknemer in een tandpastafabriek maakte op een dag een afspraak met de directeur van het bedrijf. Hij vertelde de directeur dat hij een idee had waardoor de omzet van het bedrijf met zeker 10 procent zou toenemen.
“Laat maar horen”, zei de directeur. De werknemer stelde echter een voorwaarde. Hij wou zijn aandeel in de gegarandeerde extra omzet voor de rest van zijn leven, wanneer het bedrijf zijn idee over zou nemen.
De werknemer vertelde vervolgens zijn idee, waarop de directeur in schaterlachen uitbarstte. De werknemer is inmiddels opgenomen in de directie en woont op Bonaire. Zijn idee? Heel eenvoudig. Maak het gat in iedere tube tandpasta tien procent groter. Mensen zullen dit niet doorhebben en ongemerkt tien procent meer tandpasta gebruiken.
Waar of niet waar?
Niet waar. Wat trouwens opvalt is dat buiten Nederland niemand ooit van dit verhaal gehoord schijnt te hebben. Dat is vreemd. Want de meeste broodje-aap verhalen zijn internationaal en hoor je overal ter wereld.
Wel waar is trouwens het volgende: bij Driehoek vloeibare zeep heeft men ooit de afmetingen van het doseerdopje verdubbeld. Men heeft wel heel netjes de doseringstabel aangepast, maar wie zijn hele leven gewend is om twee dopjes in een emmer te gooien verandert die gewoonte niet snel.