Een man werkt als vertegenwoordiger voor een groot bedrijf. Als vertegenwoordiger maakt hij veel kilometers in zijn auto. Het afgelopen jaar had de man al 13 bekeuringen gehad voor te hard rijden.
Met te hard rijden werd bedoeld: 53 of 54 kilometer per uur waar je 50 mag, 83 of 84, waar 80 gereden mag. De kosten: 30,- per keer.
De man werd zo pissig van die flauwe onbenullige bekeuringen, dat hij een rekening stuurde naar het centraal justitieel incasso bureau, waarin hij meldde dat hij op een snelweg waar 100 gereden mag worden, al drie dagen 75 km reed, en dus 200,= vorderde, voor het netjes onder maximum snelheid te rijden.
Twee weken later viel er wederom een bekeuring in de bus, maar dan wel een van 600,= voor een ernstige verkeersovertreding, en wel 3X het onder de toegestane minimale snelheid van 80 km/p uur te rijden.
Waar of niet waar?
Dit is naturlijk een erg leuk verhaal, maar het slaat nergens op. In Nederland bestaat geen minimumsnelheid. Tenminste niet in die zin, dat je niet langzamer mag rijden dan een bepaalde snelheid. Je kunt geen bekeuring krijgen omdat je 70 rijdt op de snelweg. (dat zou leuk worden in de file).
Je kunt wel een bekeuring krijgen op grond van artikel 5 in de wegenverkeerswet, die houdt in dat je medeweggebruikers niet onnodig mag hinderen of in gevaar mag brengen. Dat doe je wel als je op een snelweg, waar iedereen met 120 voorbij komt suizen, 30 gaat rijden.
De minimumsnelheid waarmee in het betreffende verhaal verward wordt is de regel dat je niet op een snelweg mag komen met een voertuig dat niet geschikt en bevoegd is om harder dan 80 te rijden (bijvoorbeeld een brommer, of brommobiel). Met een voertuig dat bevoegd is om op de snelweg te komen, mag je daar dus zo langzaam gaan rijden als je wilt, als je maar artikel 5 van de wvw in acht neemt. Voor een autoweg is deze ‘minimumsnelheid’ trouwens 40.