Broodje aap: Snelle jongens

in Vervoer

De directeur van een Japanse autofabriek besluit dat het hoog tijd wordt de producten ook op de Amerikaanse markt af te zetten. Het merk heeft echter nog geen naam. Daarom belt de directeur met een Amerikaans reclamebureau en vraagt of ze met spoed een naam willen bedenken. Hij wil morgen al een voorstel horen.

“That soon?” vraagt de reclameman. “Oh, thank you” antwoordt de fabrieksdirecteur. Jaren later werd Datsun omgedoopt tot Nissan.

Waar of niet waar?
Datsun was al jaren onder die naam bekend in Japan, voor het bedrijf besloot om auto’s in Japan te verkopen. Het verhaal is dus niet waar.

Het gaat overigens wel vaker mis met de introductie van producten in verre landen. Zo was er die Westerse wasmiddel-fabrikant die een reclame-campagne startte in een aantal grote kranten in Saudi-Arabie. De campagne bestond uit een stripje van drie plaatjes: Linkerplaatje: vuile kleren.
Middelste plaatje: wasmiddel.
Rechterplaatje: schone kleren.
De campagne was geen succes. Arabieren lezen namelijk van rechts naar links.

Tags:

Laatste door

Ga naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat op deze website zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten