Hieronder staan een aantal onderhoudsklachten die daadwerkelijk gedaan zouden zijn door Amerikaanse Airforce-piloten. De klachten worden gevolgd door het antwoord dat de onderhoudsploeg terugschreven op het zogeheten ‘Squawk-formulier’ voor algemeen onderhoud.
(P)=PROBLEEM (O)=OPLOSSING
(P) Linkerband bijna aan vervanging toe.
(O) Linkerband bijna vervangen.
(P) Testvlucht OK, met uitzondering van auto-landing. Erg hard.
(O) Auto-landing niet aanwezig op dit toestel!!!
(P) Propeller 2 sijpelt extreem veel propellorvloeistof.
(O) Propeller 2 sijpel-peil normaal, propellers 1, 3 en 4 sijpelen extreem weinig.
(P) Er zit iets los in de cockpit.
(O) Iets vastgedraaid in cockpit.
(P) Bewijs van lek op rechter landingsgestel.
(O) Bewijs verwijderd.
(P) DME volume ongelooflijk hard.
(O) Volume teruggebracht tot geloofwaardiger niveau.
(P) Dode insecten op windscherm.
(O) Levende insecten bijbesteld.
(P) IFF werkt niet.
(O) IFF werkt nooit in de OFF stand.
(P) Motor nummer 3 ontbreekt.
(O) Motor na kort onderzoek gevonden op rechtervleugel.
(P) Vliegtuig reageert vreemd.
(O) Vliegtuig gewaarschuwd om voortaan normaal te reageren.
(P) Doel-Radar humt.
(O) Doel-Radar opnieuw geprogrammeerd, kent nu ook de tekst.
Waar of niet waar?
Op het Internet circuleren honderden “e-mail funnies”, waarvan dit er ook eentje is. De lengte van dit soort e-mailtjes varieert.
Soms kunnen mensen het niet laten om iets wat zij zelf gehoord hebben aan het geheel toe te voegen. Het waarheidsgehalte van bovenstaande opmerkingen dient dan ook van een vet vraagteken voorzien te worden.